Koncerten er desværre udskudt

pga. COVID-19

Vi vender tilbage med en ny dato!

Tirsdag den 17. marts kl. 19.30

Beethoven 250 år // Beethoven og klaveret #1

Gustav Piekut klaver

L. Janáček (1854-1927)

V mlhách (I tågerne)

I. Andante

II. Molto adagio

III. Andantino

IV. Presto

C. Debussy (1862-1918)

Fra Preludier, bd. II

Nr. 3 (...La Puerta del Vino)

Nr. 7 (...La terrasse des audiences du clair de lune)

Nr. 8 (...Ondine)

Nr. 10 (...Canope)

Nr. 12 (...Feux d’artifice)

L.v. Beethoven (1770-1827)

Var. XXXIII: Tempo di Menuetto moderato

Gustav Piekut foto.jpeg

Foto: Tom McKenzie

At indspille Beethovens kæmpeværk ’Diabellivariationerne’ som debut-CD inden man overhovedet har færdiggjort sine studier kræver mod, ambition og en vis portion egensindighed. Ovenikøbet at modtage strålende anmeldelser og musikkritikernes årlige hæder: ’Musikanmelderringens Kunstnerpris’ for bedriften kræver et usædvanligt talent. Alle disse karakteristika er med til at beskrive pianisten Gustav Piekut. Tilføjer man en et energisk og imødekommende væsen og en passioneret tilgang til klaveret og klavermusikken, begynder billedet at tegne sig mere tydeligt.

Gustav er født i 1995 og har med sin opvækst i Kolding rødderne solidt funderet i den jyske muld. Opvokset i en familie uden andre professionelle klassiske musikere viste hans egensindighed sig allerede tidligt, da han som 6-årig insistererede på at starte til klaver, hvorefter han allerede som 12-årig debuterede med Sønderjyllands Symfoniorkester og vandt præmier i alle landets ungdomskonkurrencer. Som 14-årig rejste han rundt i Danmark og spillede sine første solo-recitals og siden har han optrådt med bl.a. DR SymfoniOrkestret, The Kazakh National Orchestra og The Lithuanian National Orchestra i sale som Laeiszhalle i Hamborg, Koncerthuset i København, Tivolis Koncertsal og National Concert Hall i Dublin.

Efter studier på Klaverskolen Gradus hos Martin Lysholm Jepsen rejste Gustav tidligt til Berlin, hvor han færdiggjorde sin bachelor med topkarakter på Universität der Künste hos prof. Klaus Hellwig. Han kom dog jævnligt til Danmark, bl.a. i 2017 hvor han — som første danske deltager i konkurrencen nogensinde — vandt 2. pris samt alle specialpriser (publikumspris, Carl Nielsen pris og EMCY pris) ved Aarhus International Piano Competition.

Andre priser i internationale konkurrencer er bl.a. Bridget Doolan Prize for bedste Mozart-opførelse ved Dublin International Piano Competition (2015), ’Golden Parnassus prize’ ved International Piano Forum i Polen (2016), ’Grand prix’ ved Music Without Limits i Litauen (2010) og 2. pris ved ’Astana Piano Passion’ i Kazakhstan (2013).

Blandt mange fine legater og hædersbevisninger er Gustav meget privilegeret at have et mesterinstrument at arbejde på, idet han har fået et Steinway flygel stillet til rådighed af Augustinus Fonden. I 2018 vandt han desuden Sonnings Talentpris.

Gustav bor siden august 2019 i København, hvor han studerer på Det Kgl. Danske Musikkonservatorium hos Jens Elvekjær. I februar 2020 blev han udnævnt af Danmarks Radio som årets P2 Talent.

— Neel Teilmann, Nordic Artists Management

I pausen byder musikforeningen på et glas