Tirsdag den 10. oktober 19.30

Berit Johansen Tange klaver

Esben Tange præsentation

4 Sange, BVN 67
Du Blomst i Dug (J. P. Jacobsen)
Alle de voksende Skygger (J. P. Jacobsen)
Gammel melodi (Thor Lange)
En Sommerklang (Langgaard)

Alma Mahler:

Fünf Lieder, udgivet 1910
Die stille Stadt (Dehmel)
In meines Vaters Garten (Hartleben)
Laue Sommernacht (Falke)
Bei dir ist es traut (Rilke)
Ich wandle unter Blumen (Heine)

Af ”Lyrisches intermezzo” (Heine), BVN 101
Der Tod das ist die kühle Nacht

PAUSE - musikforeningen byder på et glas

Alma Mahler:

Vier Lieder, udgivet 1915
Licht ind der Nacht (Bierbaum)
Waldseligkeit (Dehmel)
Ansturm (Dehmel)
Erntelied (Falke)

Sange til tekster af Emil Rittershaus

Frühlingsnacht BVN 48

Für dich! BVN 44
Sterben BVN 49
Im Mai BVN 50

Rued Langgaard (1893-1952) og Alma Mahler (1879-1964) er et match made in heaven!

Deres sange klæder hinanden fantastisk godt. Det er senromantik, der byder på både overjordisk skønhed, fortættede stemninger og voldsomme følelsesudladninger.

Begge komponister havde musikerforældre, og begge blev tidligt skolet grundigt i musikalske discipliner. De debuterede begge som musikere i 10-11års alderen og var erfarne komponister allerede i teenage-årene. Begge var erklærede Wagner-fans.
Deres videre livsforløb er til gengæld så forskelligt, som tænkes kan. Alma Mahler tilbragte en stor del af sit liv som feteret kvinde i de ypperste kunstkredse i Wien – Langgaard levede som en outsider og særling, først i København, siden i Ribe. Alma Mahler havde et rigt, notorisk berømmet, erotisk liv – Langgaard levede i et tilsyneladende ”ufuldbyrdet” fornuftsægteskab.

Men de to synes kunstnerisk nært beslægtede – med deres passionerede tro på kunstens magt og deres vilje til at søge musikalske grænser. De kan ikke sættes i bås, men overrumpler og udfordrer konstant. De fascinerer os i deres uberegnelighed.