Musikforeningen UTZON © 2019.  Fotos: © Ole Meyer

Tirsdag den 28. april kl. 19.30

Maria Steinaa fløjte & Cæcilie Tagmose klaver

Værker af Prokofiev, Debussy og Poulenc

Maria Steinaa begyndte at spille fløjte som ni-årig på Sankt Annæ Gymnasium, hvor hun senere også færddiggjorde det konservatorieforberende grundkursus MGK. I en alder af 17, blev hun optaget som studerende på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium med Toke Lund Christiansen som sin lærer. Maria studerer nu på solistklassen i København med Ulla Miilmann og Anna Dina Schick Bjørn-Larsen som lærere. Sideløbende studerer Maria på solistklassen på Hochschule Für Musik Theater Und Medien i Hannover.

Maria har assisteret i mange forskellige professionelle orkestre både i Danmark og i Sverige og vandt i efteråret 2019 prøvetid som solofløjtenist i Göteborg Opera. Derudover blev Maria i efteråret 2018 inviteret til at spille som solofløjtenist med Noord Nederlands Orkester, hvor hun bla. optrådte i Concertgebouw i Amsterdam. Maria har også assisteret som solofløjtenist i Malmö opera og har derudover haft kontrakt med Det Kongelige Kapel, hvor hun gentagende gange har assisteret hos dem.

Maria har også haft kontrakt og turneret rundt i Europa med den prisvindende Blæserkvintet Carion, der er kendt for at spille uden noder. Maria har vundet flere priser ved Berlingske Tidendes Musikkonkurrence og i Øresunds Solist. Derudover har hun også deltaget i den Internationale Carl Nielsens Fløjtekonkurrence i 2014 og 2019 og i Crusells Internationale Fløjtekonkurrence i sommeren 2017.

I 2014 modtog Maria Léonie Sonnings stipendium og det store Jacob Gade Legat og har derudover modtaget flere legater fra Augustinus Fonden til lektioner med fløjtenister i udlandet. Maria modtog i 2018 Zontas kvindepris og DKDMs rejselegat til studier i Hannover. Desuden modtog Maria i maj 2019 Betty og Valdemar van Hauens Fonds legat, hvor hun som solist kvitterede med C. Reineckes fløjtekoncert i Tivolis koncertsal med orkestret Arco.

Maria har desuden deltaget i masterclasses og fået private lektioner med bl.a. Emily Beynon, Philippe Bernold, Mathieu Dufour, William Bennett, Denis Bouriakov, Vincent Lucas, Wissam Boustany og Pierre-Yves Artaud.

Cæcilie Tagmose er født i 1987 og uddannet fra Det Kongelige Danske Musikkonservatorium hos Jens Elvekjær og Niklas Sivelöv, på Klaverskolen Gradus i Århus hos Martin Lysholm Jepsen og i Berlin hos Laurent Boullet.
Hun har desuden deltaget i adskillige masterclasses med verdenspianister som Boris Berman, Malcolm Bilson, Andrzej Jasinski, Kevin Kenner, Eugen Indjic og Yonty Solomon.

Cæcilie har vundet priser ved flere talentkonkurrencer, heriblandt Music Without Limits i Litauenog 1. pris ved Den Danske Steinway Festival i 2006. Hun har modtaget legater fra blandt andre Betty og Valdemar van Hauens Fond, Toyota-Fonden og Augustinus Fonden.

Cæcilie har medvirket ved talrige koncerter med såvel kammermusik som solorepertoire i både Norden og i Kina. Hun har i øjeblikket base i København, hvorfra hun giver koncerter i hele Danmark og i udlandet.

”Cæcilie er en sand musiker og kunstner, en stærk musikalsk personlighed, som med sjældenforståelse for musikkens indhold og respekt for komponisternes intentioner formår at formidle de forskellige værker med et personligt udtryk”.

- Tove Lønskov, pianist