Tirsdag den 11. april 19.30

TRIO SPELL

Ny dansk kompositionsmusik med stilrent ensemble

Værker for slagtøj, klarinet og klaver inkl.

UROPFØRELSE AF JEXPER HOLMENS TRIO 3

Triofotos: Jonas Persson

PROGRAM:

Matias Vestergård (*1989) : My hope is decayed (2020)

Bent Sørensen (*1958) : Romance (2016)

for klarinet og klaver

Arvo Pärt (*1935) : Spiegel Im Spiegel (1978)

Jexper Holmen (*1971) : Oil (1996)

for basklarinet og slagtøj

pause - musikforeningen byder på et glas

Jexper Holmen: Trio 3 (2022) UROPFØRELSE

Jesper Koch (*1967) : Shadow-play (2009)

for klarinet og slagtøj

Per Nørgård (*1932) : Spell (1973)

Musikerne fortæller om værkerne undervejs

Komponist Jexper Holmen om sit nye værk:

TRIO 3 er skrevet til Trio Spell i 2022. Stykket består af 12 afsnit, der er vidt forskellige både i længde og karakter, men alle meget motoriske og aktive, og som afløser hinanden på en måde, der danner én lang bølge

pressefoto Jexper Holmen.png

Komponist Matias Vestergård om sit værk:

MY HOPE IS DECAYED består af fire forskelligartede men dog sammenhængende satser. En barnligt legende tilgang til instrumenterne karakteriserer alle satserne, med undtagelse af den tredje, som er værkets alvorlige midtpunkt. I de to første satser dominerer lyden af en lykkehjul-agtig tikken, og i sidste sats den i klassisk musik sjældent hørte olietønde.

Værkets titel stammer fra et lille gambe-stykke af den engelske barokkomponist Captain Tobias Hume — stykkets melodi citeres i slutningen af sidste sats

Trio Spell består af Jonas Frølund, klarinet; Lea Han, klaver

og Jonathan Jakshøj, slagtøj.

Trioen har siden dannelsen i 2017 fokuseret på at spille værker af danske og franske komponister. Ensemblet har fra begyndelsen ønsket at indgå et så tæt samarbejde som muligt med den enkelte komponist om såvel eksisterende værker som nye bestillinger.

De tre unge musikere ser det som deres opgave at være ambassadører for den nyskrevne kammermusik, som efter deres mening ikke i alle tilfælde nyder den brede anerkendelse den fortjener.

Koncerten er støttet af Musikforeningen UTZONs sponsorer i 2023 og af Koda Kultur